Pe piață există societăți comerciale care prestează servicii de măsurare a nivelului emisiilor de radiații neionizante, la cerere.
Numerele naționale scurte interne (de exemplu, 1456 sau 1607) sunt folosite adesea pentru furnizarea unor servicii cu valoare adăugată, cum ar fi suport tehnic, imagini şi sunete speciale pentru telefonul mobil (ringtones), horoscop, concursuri şi jocuri sau anumite aplicaţii ce pot fi descărcate pe telefonul mobil.
Dacă ai apelat, ai trimis un SMS sau ai răspuns la un SMS primit de la un astfel de număr poți fi taxat suplimentar.
Deși aceste servicii nu sunt întotdeauna furnizate de operatorul tău de telefonie, acesta îți poate oferi informații suplimentare despre utilizarea numerelor scurte interne. De aceea, înainte de a te abona sau de a solicita astfel de servicii, accesează website-ul operatorului tău de telefonie pentru a te informa atât cu privire la tarifele percepute, cât şi cu privire la modalitatea prin care poți afla mai multe detalii despre aceste servicii. Detalii aici.
În cazul în care te gândești că un amplificator de semnal 2G/3G/4G te poate ajuta să-ți îmbunătățești semnalul mobil, trebuie să știi cum să îl utilizezi legal. Află mai multe detalii aici.
Dacă ai serviciul de roaming internațional activat și ești în țară, dar în apropiere de graniță, este posibil ca dispozitivul tău mobil să se conecteze automat la rețeaua mobilă a țării vecine. Astfel, deși te afli pe teritoriul României, poți fi nevoit să plătești tarifele serviciului de roaming internațional.
Intrarea accidentală în roaming este cunoscută sub numele de roaming involuntar. Poti afla mai multe detalii aici.
Pentru început, înainte de a pleca din țară, întreabă-ți furnizorul dacă beneficiezi de serviciul de roaming!
Este posibil ca planul tarifar pe care îl ai să nu fie compatibil cu serviciul de roaming, având în vedere că furnizorii nu sunt obligați să includă serviciul de roaming în toate planurile tarifare din oferta lor. În cazul în care nu beneficiezi (prin oferta contractată) de acest serviciu este necesar să alegi un alt plan tarifar.
Atenție! Dacă activezi un nou abonament este posibil sa ai o nouă perioadă minimă contractuală. Verifică acest aspect cu furnizorul tău!
Pe de altă parte, furnizorii ar putea să nu activeze în mod automat serviciul de roaming internațional pentru anumite planuri tarifare (abonamente sau cartele preplătite), chiar și în cazul celor ce includ beneficii în roaming. Astfel, activarea serviciului de roaming internațional s-ar realiza la cerere și, în unele cazuri, după ce operatorul realizează o analiză internă (legată, de exemplu, de regularitatea cu care utilizatorul respectiv a achitat facturile).
Livrarea coletelor implica o serie de operațiuni (sortare, încărcare, descărcare, transport) care ar putea deteriora bunul dacă ambalajul este neadecvat. De regulă, ambalarea unui bun fragil într-o simpla cutie de carton nu asigura o protecție suficientă. De aceea, îți recomandăm să folosești cutii din carton dur, cu dublu strat sau cutii din lemn și să umpli cutiile cu polistiren, folie cu bule etc. cu pentru a împiedica produsele să se miște în interiorul pachetelor.
Verifică și recomandările furnizorului cu privire la modul de ambalare a bunurilor expediate pe pagina de internet a acestuia.
Furnizorii de servicii de găzduire trebuie să ofere, conform art. 16 din Regulamentul privind serviciile digitale, mecanisme prin care utilizatorii să-i notifice cu privire la conținutul pe care îl consideră ilegal. Aceste mecanisme trebuie să fie ușor de accesat, ușor de utilizat și să permită transmiterea notificărilor exclusiv prin mijloace electronice.
Atunci când utilizezi un mecanism de notificare, furnizorul trebuie să îți permită și să îți faciliteze furnizarea următoarelor elemente, astfel încât furnizorul să aibă suficiente informații pentru a procesa notificarea:
În situația în care consideri că furnizorul de servicii de găzduire nu și-a îndeplinit obligațiile cu privire la mecanismul de notificare (conform art. 16 din Regulamentul privind serviciile digitale), poți depune o plângere la ANCOM, utilizând formularul aici.
Dacă ai inclus adresa de e-mail în notificare, furnizorul de servicii de găzduire trebuie să îți confirme primirea notificării. În cazul în care utilizează mijloace automatizate pentru prelucrarea notificării sau pentru luarea deciziilor, furnizorul de servicii de găzduire include informații cu privire la utilizarea unor astfel de mijloace în confirmarea de primire.
Atunci când notificarea permite furnizorului diligent să identifice caracterul ilegal al conținutului raportat, se consideră că furnizorul a luat la cunoștință sau conștientizează conținutul ilegal și trebuie să ia măsuri pentru a elimina conținutul sau să blocheze accesul la conținut.
Furnizorul de servicii de găzduire este obligat să prelucreze toate notificările privind conținut presupus ilegal pe care le primește și să ia decizia în timp util, diligent, nearbitrar și obiectiv.
Dacă ai furnizat o adresă de e-mail în notificare, trebuie să fii notificat cu privire la decizia luată de furnizorul de servicii de găzduire, fără întârzieri nejustificate și să primești informații despre opțiunile de contestare a deciziei furnizorului (cum ar fi căile de atac judiciare sau, în cazul furnizorilor de platforme online: sistemul intern de soluționare a plângerilor al furnizorului, soluționarea extrajudiciară a litigiilor și căile de atac judiciare).
În cazul în care consideri că furnizorul de servicii de găzduire nu și-a îndeplinit obligațiile în ceea ce privește procesarea notificării tale sau cu privire la decizia sa (conform art. 16 din Regulamentul privind serviciile digitale), poți face o plângere la ANCOM. Vezi aici cum o poți face.
Dacă ești în România sau în oricare alt stat membru UE și consideri că ești (ori altă persoană este) în pericol iminent, dacă vrei să raportezi o crimă sau suspectezi comiterea unei infracțiuni, sună la numărul de urgență 112, apelabil gratuit din orice rețea de telefonie.
Dacă ești în România și consideri că un copil este victima unui abuz, sună la linia telefonică națională dedicată 119 (vezi detalii aici) sau la numărul de telefon unic european 116 111 (vezi detalii aici).
De asemenea, poți raporta furnizorului de servicii de găzduire conținutul pe care îl consideri o amenințare. Vezi aici cum. Furnizorul de servicii de găzduire este obligat să informeze cu promptitudine autoritățile abilitate să aplice legea sau autoritățile judiciare dacă ia cunoștință de orice informație care dă naștere unei suspiciuni că a avut loc o infracțiune sau care implică o amenințare la adresa vieții sau siguranței unei persoane sau a mai multor persoane.
În cazul în care consideri că furnizorul de servicii de găzduire nu și-a îndeplinit obligațiile privind informarea autorităților cu privire la aspectele de mai sus (conform art. 18 din Regulamentul privind serviciile digitale), poți face o plângere la ANCOM. Vezi aici cum o poți face.
Dacă trimiți o notificare a unui posibil conținut ilegal unui furnizor de servicii de găzduire, iar această notificare permite unui furnizor diligent de servicii de găzduire să identifice caracterul ilegal al activității sau informațiilor relevante fără o examinare juridică detaliată, atunci din momentul în care ia cunoștință de aceste aspecte, furnizorul de servicii de găzduire trebuie să acționeze prompt pentru a elimina conținutul ilegal sau pentru a bloca accesul la acesta. Ulterior furnizorul trebuie să te informeze cu privire la decizia sa, fără întârzieri nejustificate și să îți ofere informații despre opțiunile de contestare a deciziei sale.
Dacă furnizorul de servicii de găzduire este o platformă online, acesta este obligat să ofere utilizatorilor care au transmis o notificare, acces la un sistem intern eficace de soluționare a plângerilor (art. 20 din Regulamentul privind serviciile digitale). Astfel, poți să depui o plângere, pe cale electronică și în mod gratuit, în legătură cu deciziile luate de furnizorul platformei online privind conținutul ilegal, în maxim 6 luni de la data deciziei.
În cazul în care consideri că furnizorul de servicii de găzduire nu și-a îndeplinit obligațiile de a te informa cu privire la decizia sa asupra conținutului ilegal notificat sau de a te informa cu privire la posibile căi de atac sau opțiuni alternative de soluționare (conform art. 16 din Regulamentul privind serviciile digitale), poți face o plângere la ANCOM. Vezi aici cum o poți face.
Furnizorii de platforme online sunt obligați să gestioneze plângerile depuse prin intermediul sistemului lor intern de soluționare a plângerilor în timp util, în mod nediscriminatoriu, diligent și nearbitrar.
Furnizorii de platforme online pot decide că plângerea ta oferă suficiente motive pentru a-și anula decizia. În astfel de cazuri, furnizorul trebuie să își anuleze decizia fără întârzieri nejustificate și să îi informeze pe reclamanți cu privire la decizia luată în legătură cu plângerea, cu privire la posibilitatea de soluționare extrajudiciară a litigiului și cu privire la alte căi de atac disponibile.
Furnizorii de platforme online se asigură că deciziile privind plângerile sunt luate sub supravegherea unui personal calificat în mod corespunzător, nu numai pe baza unor mijloace automatizate.
Furnizorii de platforme online sunt obligați să trateze plângerile depuse prin intermediul sistemului lor intern de soluționare a plângerilor în timp util, în mod nediscriminatoriu, diligent și nearbitrar.
Furnizorul platformei online trebuie să anuleze fără întârzieri nejustificate decizia sa inițială dacă plângerea ta conține suficiente informații care dovedesc că nu este ilegal conținutul sau că nu încalcă termenii și condițiile platformei ori care indică faptul că comportamentul dumneavoastră nu justifică luarea unei asemenea decizii.
Un furnizor de platforme online trebuie să se asigure că deciziile privind soluționarea plângerilor sunt luate sub supravegherea unui personal calificat corespunzător care supraveghează luarea deciziilor, nu doar pe baza unor mijloace automatizate.
Furnizorul de platformă online este obligat să îți comunice decizia sa în legătură cu plângerea depusă și motivele luării respectivei decizii, fără întârzieri nejustificate. Furnizorul trebuie, de asemenea, să te informeze cu privire la posibilitatea de soluționare extrajudiciară a litigiului și la alte căi de atac disponibile în cazul în care nu ești mulțumit de decizie.
În cazul în care consideri că furnizorul de platforme online nu și-a îndeplinit obligațiile cu privire la mecanismul intern de soluționare a plângerilor sau cu privire la procesul de luare a deciziilor privind soluționarea plângerilor (conform art. 20 din Regulamentul privind serviciile digitale), poți face o plângere la ANCOM. Vezi aici cum o poți face.
Furnizorul de platformă online este obligat să îți comunice decizia sa în legătură cu plângerea depusă și motivele luării respectivei decizii, fără întârzieri nejustificate.
Furnizorul trebuie, de asemenea, să te informeze cu privire la posibilitatea de soluționare extrajudiciară a litigiului și la alte căi de atac disponibile în cazul în care nu ești mulțumit de decizie.
În cazul în care consideri că furnizorul de platforme online nu și-a îndeplinit obligațiile cu privire la mecanismul intern de soluționare a plângerilor sau cu privire la procesul de luare a deciziilor (conform art. 20 din Regulamentul privind serviciile digitale), poți face o plângere la ANCOM. Vezi aici cum o poți face.
Furnizorii de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanță trebuie să pună la dispoziția comercianților un sistem intern de soluționare a plângerilor referitoare la refuzul de a permite utilizarea serviciilor sale de către un comerciant sau la suspendarea furnizării serviciilor către comerciant.
Sistemul de soluționare a plângerilor trebuie să fie ușor de accesat și utilizat, să permită transmiterea tuturor informațiilor necesare pentru ca furnizorul platformei să poată lua în considerare plângerea.
Plângerea trebuie să poată fi transmisă electronic și gratuit. Ai la dispoziție 6 luni de la data deciziei pentru a depune o plângere la furnizorul de platforme online.
În cazul în care consideri că furnizorul de platforme online nu și-a îndeplinit obligațiile cu privire la mecanismul intern de soluționare a plângerilor (conform art. 20 din Regulamentul privind serviciile digitale), poți face o plângere la ANCOM.
În situația în care, cu ocazia transmiterii notificării, ai comunicat și adresa ta de e-mail, furnizorul de platforme online îți va confirma primirea acesteia. Detalii aici.
Furnizorii de platforme online accesibile minorilor trebuie să instituie măsuri adecvate și proporționale pentru a asigura un nivel ridicat de confidențialitate, siguranță și securitate a minorilor în cadrul serviciului lor.
Furnizorii de platforme online nu trebuie să afișeze pe interfețele lor comunicări cu caracter publicitar bazate pe crearea de profiluri pentru care se folosesc datele cu caracter personal ale destinatarului serviciului, atunci când știu cu un grad rezonabil de certitudine că destinatarul serviciului este minor.
În cazul în care consideri că furnizorul platformei online nu și-a îndeplinit obligațiile referitoare la comunicările cu caracter publicitar afișate copiilor (conform art. 28 din Regulamentul privind serviciile digitale), poți face o plângere la ANCOM.
Condițiile generale de utilizare trebuie să fie prezentate într-un limbaj clar, simplu, inteligibil, accesibil și lipsit de ambiguitate și se pun la dispoziția publicului într-un format ușor accesibil și care poate fi citit automat.
Furnizorii de servicii intermediare trebuie să notifice destinatarii serviciului cu privire la orice modificare semnificativă a condițiilor generale de utilizare.
În cazul în care un serviciu intermediar este destinat în primul rând minorilor sau este utilizat în mod predominant de minori, furnizorul serviciului intermediar respectiv are obligația să explice condițiile și eventualele restricții de utilizare a serviciului într-un mod pe care minorii îl pot înțelege. Furnizorii de platforme online foarte mari (VLOP) și de motoare de căutare online foarte mari (VLOSE) trebuie să ofere destinatarilor serviciului un rezumat concis, ușor accesibil și într-un format care poate fi citit automat al condițiilor generale de utilizare, inclusiv al căilor de atac și al mecanismelor reparatorii disponibile, într-un limbaj clar și lipsit de ambiguitate. De asemenea, VLOP și VLOSE au obligația de a publica condițiile generale de utilizare în limbile oficiale ale tuturor statelor membre în care își oferă serviciile.
În cazul în care consideri că un furnizor de servicii intermediare nu și-a îndeplinit obligațiile referitoare la condițiile generale de utilizare (conform art. 14 din Regulamentul privind serviciile digitale), poți face o plângere la ANCOM.
Furnizorii de platforme online includ, în condițiile lor generale de utilizare, informații cu privire la orice restricții pe care le pot impune în legătură cu utilizarea serviciului lor atunci când are loc o încălcare a acestora. Aceștia trebuie să explice într-un mod clar politica de limitare/suspendare a accesului la serviciile oferite. De asemenea, trebuie să specifice durata perioadei de aplicare a restricției.
În cazul în care consideri că furnizorul platformei online nu și-a îndeplinit obligațiile referitoare la condițiile generale de utilizare (conform art. 14 din Regulamentul privind serviciile digitale), poți face o plângere la ANCOM.