Frauda și securitatea datelor

În prezent, dezvoltarea tehnologică ne permite să utilizăm echipamente din ce în ce mai sofisticate, care îndeplinesc mai multe funcții. Le folosim pentru a suna și a fi sunați, pentru a trimite și a primi mesaje sau pentru a accesa internetul.

În special, smartphone-urile și tabletele îți permit să accesezi de oriunde e-mail-ul, să folosești rețele sociale și o mulțime de aplicații utile sau de divertisment, însă tocmai posibilitățile multiple de comunicare te expun unor riscuri crescute de securitate.
În acest context, te sfătuim să îți iei câteva măsuri de protecție:
  • Nu folosi PIN-ul implicit! Personalizează-l și nu-l comunica nimănui!
  • Setează o parola pentru ecran
  • Setează o perioada minimă de inactivitate după care terminalul se blochează automat
  • Poți restricționa unele direcții de apelare (de exemplu, apelurile internaționale)
  • Nu modifica restricțiile de securitate configurate de producătorul terminalului
  • Instalează un program antivirus bine cunoscut și setează-l pentru actualizări și scanări periodice
  • Dacă intenționezi să conectezi terminalul la un computer, asigură-te că acesta este, de asemenea, protejat cu un program antivirus și firewall
  • Actualizează periodic aplicațiile instalate și sistemul de operare
  • Descarcă aplicații numai din magazine online oficiale, deținute sau recomandate de producători, și citește părerile utilizatorilor despre acele aplicații. Unele aplicații par a fi autentice, dar conțin programe ce ar putea permite unui hacker să acceseze de la distanță smartphone-ul și să aibă acces la datele personale stocate, să efectueze apeluri, sa trimită SMS-uri sau să descarce conținut online fără ca tu să știi
  • Pentru situația în care pierzi sau îți este furat un smartphone, instalează-ți o aplicație de localizare a terminalului. De asemenea, exista aplicații pentru accesul la distanță, care îți permit să ștergi informațiile stocate în telefon (cum ar fi fotografiile, lista de contacte etc.)
  • Dacă pierzi sau îți este furat telefonul, anunță-ți cât mai repede posibil operatorul de telefonie pentru a suspenda cartela
  • Permite descărcarea noilor versiuni de software ale sistemului de operare, întrucât acestea pot fi dezvoltate ca să te protejeze mai bine de viruși sau alte vulnerabilități de securitate
  • Înainte de a arunca telefonul sau de a-l da altcuiva, șterge toate datele personale stocate
Poți fi victima unei tentative/acțiuni de fraudă și dacă ești sunat și ți se solicită, sub diverse pretexte, să transmiți un SMS/tastezi un cod pe telefon/să comunici anumite date personale.
Deși uneori sunt prezentate ca venind de la operatorul tău de telefonie sau din partea unor companii cunoscute, aceste comunicări sunt de fapt tentative de fraudă, în scopul obținerii unor câștiguri nejustificate și sunt inițiate de persoane rău intenționate.
Pretextul pentru care ți se solicita astfel de operațiuni poate fi:
– câștigarea unor premii/participarea la anumite promoții;
– verificarea funcționării serviciului de telefonie și a celor conexe;
– verificarea unor plăți pe care le-ați efectuat către operatorul de telefonie.
Ce se întâmplă în realitate?
Cel mai adesea, dând curs unor asemenea cereri, încarci sau transferi credit pe cartelele unor persoane necunoscute, care profită de această situație.
Ce poți face?
În cazul în care ai dat deja curs unei solicitări de acest gen, adresează-te imediat operatorului tău de telefonie și organelor de poliție pentru începerea unor investigații.
ATENȚIE!!! De regulă, furnizorul poate bloca numărul de telefon către care s-a realizat încărcarea/transferul de credit, dar e posibil ca și suma pierdută să fie blocată până la finalizarea investigațiilor.
 
ANCOM nu poate interveni în aceste situații.
Pentru mai multe informații, vezi broșura Fraudele prin telefon.