Deblocarea terminalelor

Dacă telefonul achiziționat împreună cu serviciul de telefonie este codat în rețea, trebuie să ai această informație în contract. Totodată, trebuie să găsești în contract și informații cu privire la posibilitatea și condițiile de deblocare a terminalului.
Pe de altă parte, condițiile standard minime de deblocare a terminalelor codate în rețelele de comunicații mobile au fost stabilite printr-un Cod de conduită, adoptat de principalii operatori de telefonie mobilă din România.

 

Conform Codului de conduită, 
  • Poți solicita deblocarea terminalului când îl cumperi sau oricând după aceea, pe baza facturii fiscale sau a certificatului de garanție al terminalului.
  • Dacă vei cumpăra doar terminalul, fără alte servicii de comunicații electronice, operatorul îți decodează gratuit terminalul achiziționat.
  • Dacă ai obținut terminalul într-un pachet promoțional sau la un preț preferențial și vrei să îl decodezi înainte de expirarea perioadei minime prevăzute în contractul încheiat cu operatorul, va trebui sa achiți atât tariful pentru operațiunea de deblocare, cât și suma stabilită ca penalitate pentru încetarea anticipată a contractului.
  • Dacă perioada minimă contractuală a expirat, plătești doar tariful de deblocare. Atenție! Tariful de deblocare este stabilit de fiecare operator în parte.
  • Deblocarea se realizează în maxim 15 zile lucrătoare de la înregistrarea solicitării.
  • Operatorii vor debloca numai telefoanele care nu au depășit durata medie de utilizare menționată de producător în certificatul de garanție. Deblocarea terminalelor mai vechi se va realiza numai în măsura în care operatorii dispun de resursele tehnice necesare.
Ce, cum și unde reclami
 
Dacă telefonul cumpărat odată cu serviciul de telefonie este blocat în rețea și nu ai în contract nicio informație despre acest lucru, ANCOM poate lua măsuri. Vezi cum ne poți transmite o sesizare. Consultă secțiunea Sesizează ANCOM!
Dacă furnizorul nu a respectat condițiile de deblocare menționate în contract te poți adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.  În această situație, ANCOM poate oferi consiliere și mediere, neputând însă sancționa furnizorul.

Deși operatorii de rețele mobile și-au asumat Codul de conduită, documentul nu are valoare de lege. Prin urmare, ANCOM nu poate sancționa un furnizor pentru nerespectarea acestuia.