Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri

Roaming internațional

Serviciul de roaming internațional îți oferă posibilitatea, atunci când călătorești în afara României, să îți utilizezi dispozitivul mobil (telefon, tabletă, laptop etc.) prin conectarea la o rețea de telefonie mobilă din statul vizitat. Astfel, poți efectua sau primi apeluri, poți trimite sau primi SMS-uri ori poți utiliza date (MB/GB) [1] în străinătate.


[1] Pentru efectuarea de apeluri video, mesagerie instantanee, e-mail, rețele sociale, navigare pe internet etc.

Poți beneficia de serviciul de roaming internațional numai dacă furnizorul de la care ai achiziționat un plan tarifar a încheiat contracte de roaming cu furnizorii din statele vizitate. În baza acestor contracte, furnizorul tău plătește anumite sume furnizorilor din străinătate, care se reflectă în tarifele plătite de tine pentru a beneficia de serviciul de roaming internațional.

Nu. Furnizorii pot să ofere planuri tarifare (abonamente sau cartele preplătite) cu sau fără serviciul de roaming internațional.

ANCOM îți recomandă să verifici, înainte de a efectua o călătorie în afara României, dacă planul tarifar pe care l-ai achiziționat este cu sau fără serviciul de roaming internațional.

Unii furnizori ar putea să nu activeze în mod automat serviciul de roaming internațional pentru anumite planuri tarifare (abonamente sau cartele preplătite), chiar și în cazul celor ce includ beneficii în roaming. Astfel, activarea serviciului de roaming internațional s-ar realiza la cerere și, în unele cazuri, după ce operatorul realizează o analiză internă (legată, de exemplu, de regularitatea cu care utilizatorul respectiv a achitat facturile).

Este recomandabil să verifici, înainte de a efectua o călătorie în afara României, dacă este necesar să activezi serviciul de roaming internațional, respectiv ce costuri implică pentru tine acest fapt.   

Dacă beneficiezi de serviciul de roaming internațional vei plăti pentru:

a) apelurile (minutele) efectuate;

b) apeluri (minutele) primite (cu excepția SEE);

c) SMS-uri trimise;

d) consumul de date efectuat (inclusiv mesaje MMS trimise sau primite).

SMS-urile pe care le primești atunci când te afli în roaming internațional sunt gratuite.

Tarifele pentru serviciul de roaming în statele din afara Spațiul Economic European (SEE) nu sunt reglementate. Numai tarifele pentru serviciul de roaming în Spațiul Economic European (SEE) sunt reglementate la nivel european pe principiul Roam like at home

Spațiul Economic European (SEE) cuprinde statele membre ale Uniunii Europene (UE), la care se adaugă Norvegia, Islanda și Liechtenstei. Roam like at home ți se aplică automat, cu excepția situației în care ai ales în mod expres un alt model de tarifare a serviciului de roaming în UE/SEE decât cel reglementat.

Pentru că tarifele pentru serviciul de roaming în afara SEE nu sunt reglementate, ANCOM îți recomandă să verifici, înainte de a efectua o călătorie, care sunt tarifele pentru serviciul de roaming internațional care ți se aplică.

a. Atât înainte de încheierea contractului, cât și pe parcursul derulării acestuia, furnizorii de servicii de roaming oferă tuturor clienților informații complete cu privire la tarifele de roaming aplicabile. De asemenea, furnizorii de servicii de roaming le oferă clienților informații actualizate cu privire la tarifele de roaming aplicabile, fără întârzieri nejustificate, de fiecare dată când acestea se modifică.

În ceea ce privește serviciile de roaming utilizate în UE/SEE, furnizorul trebuie să includă în contract informații privind caracteristicile furnizării serviciilor de roaming cu amănuntul reglementate, în special următoarele:

  • planul tarifar sau planurile tarifare specifice și, pentru fiecare plan tarifar, tipurile de servicii oferite, inclusiv volumele de comunicații;
  • orice restricție impusă consumului de servicii de roaming la nivelul tarifelor naționale cu amănuntul aplicabile, în special informații cuantificate cu privire la modul în care se aplică eventuala politică privind utilizarea rezonabilă (PUR), prin corelație cu prețurile principale, volum sau alți parametri ai respectivelor servicii;
  • informații clare și ușor de înțeles privind condițiile și calitatea serviciului de roaming atunci când este utilizat în interiorul Uniunii;
  • informații cu privire la tipurile de servicii care pot face obiectul unor tarife majorate în roaming.

Informațiile privind caracteristicile serviciilor de roaming furnizate în UE/SEE sunt publicate și pe pagina de internet a furnizorului. De asemenea, acesta trebuie să publice și informații despre motivele pentru care serviciul de roaming furnizat în UE/SEE ar putea fi oferit în condiții mai puțin avantajoase decât în țară (de exemplu, factori care pot avea un impact asupra calității serviciului de roaming la care se abonează clientul, cum ar fi tehnologiile și generațiile de rețea aflate la dispoziția clientului serviciilor de roaming într-un stat membru vizitat).

 

b. Atunci când te afli în roaming internațional, furnizorul tău are obligația să îți transmită informații personalizate privind tarifele, în valori care includ TVA, aplicabile serviciului de roaming în statul vizitat. Ai dreptul să primești aceste informații personalizate indiferent de planul tarifar pe care l-ai achiziționat și de statul în care călătorești, chiar și în cazul în care te conectezi la rețele publice de comunicații internaționale non-terestre (de exemplu, conexiuni mobile la bordul avioanelor și al vapoarelor).  

În plus, atunci când călătorești într-un stat membru SEE, furnizorul trebuie să îți transmită, prin intermediul unui mesaj automat, informații cu privire la riscul potențial de creștere a tarifelor ca urmare a utilizării serviciilor cu valoare adăugată. Astfel de informații includ un link pentru a accesa gratuit o pagină web dedicată acestui subiect prin intermediul căreia sunt furnizate informații actualizate cu privire la tipurile de servicii care pot face obiectul unor costuri majorate, precum și, dacă este cazul, tarifele aplicabile, în roaming, numerelor care pot fi apelate gratuit în țară.

Furnizorul tău are obligația să îți transmită informările menționate mai sus pe ecranul dispozitivului mobil (telefon, tabletă, laptop etc.) prin intermediul, după caz, a unui SMS, e-mail sau a unei ferestre pop-up.

Dacă ai ales cumva să nu mai primești informările menționate mai sus, să știi că ai dreptul să revii asupra acestei decizii, în orice moment și în mod gratuit, caz în care furnizorul tău are obligația să reia transmiterea mesajelor de informare.

 

  • Furnizorii de servicii de roaming trebuie să ia măsuri rezonabile pentru a asigura transparența tarifelor și protecția utilizatorilor împotriva „facturilor-șoc”, inclusiv prin măsuri de prevenire a conectării accidentale la rețelele publice de comunicații mobile non-terestre și la cele dintr-un stat vecin, atunci când te afli în țară.
  • În ceea ce privește consumul de date, furnizorul tău are obligația să îți pună la dispoziție una sau mai multe limite financiare sau de volum de trafic maxime și să îți trimită o notificare, prin intermediul unui canal de comunicare care permite ulterior o nouă accesare (spre exemplu, prin SMS), atunci când te apropii de limita respectivă. De exemplu, dacă nu alegi un alt plafon, în momentul atingerii plafonului financiar implicit de 50 de euro fără TVA, precum și în momentul când consumul tău este mai mare de 100 de euro, fără TVA, într-o perioadă lunară de facturare, furnizorul are obligația să te notifice și să precizeze procedura ce trebuie urmată în cazul în care dorești continuarea furnizării serviciului de roaming, precum și costurile asociate fiecărei unități suplimentare ce urmează a fi consumate. În cazul în care nu răspunzi așa cum ți se solicită în notificarea primită, furnizorul de servicii de roaming va sista furnizarea serviciului de internet în roaming până la data la care vei solicita continuarea sau reluarea furnizării acestuia.

Dacă ai o nemulțumire în legătură cu serviciului de roaming internațional trebuie să te adresezi mai întâi furnizorului de la care ai achiziționat planul tarifar.

Dacă furnizorul nu a rezolvat aspectul sesizat de tine poți adresa o reclamație ANCOM, urmând pașii descriși aici