Cookies management by TermsFeed Cookie Consent

Sfaturi pentru alegerea ofertei de telefonie

Comunicațiile electronice sunt o parte importantă a vieții cotidiene, multe dintre activitățile zilnice fiind legate de utilizarea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice. Din fericire, piața acestor servicii este una extrem de dinamică și inovatoare însă pentru a obține maximum de beneficii  te sfătuim să faci o analiză a ofertelor existente și să o alegi pe cea care răspunde cel mai bine nevoilor tale. Criteriile de alegere a ofertelor sunt, de multe ori, subiective. De asemenea, mulți utilizatori nu își schimbă oferta sau furnizorul din inerție deși au la dispoziție mijloace facile de a realiza transferul către un alt plan tarifar sau un alt furnizor (de exemplu, portarea numărului de telefon).

Pentru a găsi cea mai bună ofertă, îți recomandăm să iei in calcul cât mai multe criterii practice, adaptate nevoilor tale și scopului utilizării fiecărui serviciu (comunicații de voce, acces la internet la puncte mobile sau fixe, televiziune, mesagerie instantanee, e-mail etc.).

1) Înainte de a te decide asupra unei oferte sau asupra unui furnizor servicii de comunicații de voce, date, acces la internet sau de transmisie a serviciilor media audiovizuale, informează-te despre următoarele lucruri:

  • dacă serviciul este disponibil în zona ta, în cazul serviciilor fixe;
  • gradul de acoperire, în cazul serviciilor mobile; Notă! ANCOM a pus la dispoziția utilizatorilor aisemnal.ro, o platformă informatică care arată acoperirea și nivelul de semnal mobil pe întreg teritoriul României, rezultate în urma măsurătorilor efectuate de Autoritate. Poți opta la început pentru o cartelă preplătită pentru a verifica acoperirea și calitatea serviciului.
  • caracteristicile tehnice ale serviciului/serviciilor (de exemplu, dacă se oferă o viteză minimă garantată pentru serviciul de acces la internet, care sunt vitezele de transfer al datelor, tehnologia de furnizare a serviciului de acces la internet sau televiziune, ce posibilități există pentru conectarea mai multor calculatoare pe aceeași conexiune); Notă! Verifică și valoarea medie națională a vitezei serviciului de internet sau valoarea medie a acesteia pe localitate, pe site-ul netograf.ro, la secțiunea Statistici. Poți opta la început pentru o cartelă preplătită pentru a testa funcționarea serviciului într-o anumită zonă.
  • În cazul VoIP, dacă ai acces la servicii de urgență (112) sau de localizare a apelantului;
  • dacă planul tarifar include sau nu utilizarea serviciilor în roaming și în ce constă politica de utilizare rezonabilă a serviciilor în Spațiul Economic European;
  • dacă mijloacele de contact a serviciului de relații cu clienții sunt variate și accesibile;
  • tarifele: tariful de conectare/instalare, tariful abonamentului lunar și dacă acesta este condiționat de achiziționarea unui pachet de servicii, tariful pentru utilizarea/închirierea unor echipamente adiționale (dacă este cazul), tarife pentru apeluri internaționale (dacă este cazul);
  • resursele incluse lunar – numărul de minute/SMS-uri/ MB date ai incluse în abonamentul/creditul/extraopțiunea aleasă, în ce rețele le poți folosi, în ce ordine le vei consuma și ce tarife ai după consumarea resurselor incluse etc.;
  • dacă reducerea prețului sau facilitatea de plată în rate a unui telefon achiziționat împreună cu serviciile justifică plata unei valori mai mari a abonamentului pe întreaga perioadă minimă contractuală (de regulă, 12 sau 24 luni);
  • dacă beneficiezi de oferte și reduceri prin faptul că alegi un pachet de servicii (voce, internet, televiziune) pus la dispoziție de același furnizor;
  • termenul de instalare/activare a serviciului;
  • cum poți anunța o defecțiune și în ce termen se remediază;
  • la ce despăgubiri ai dreptul dacă furnizorul nu respectă anumite clauze contractuale;
  • perioada minimă pentru care te angajezi săpăstrezi contractul;
  • despăgubirile pe care ar trebui să le plătești dacă renunți la contract înainte de termen;
  • dacă telefonul pe care îl achiziționezi împreună cu serviciul este codat în rețeaua operatorului respectiv.

ANCOM îți pune al dispoziție mai multe instrumente pentru a te ajuta să îți alegi oferta potrivită:

Accesează www.veritel.ro și poţi afla informaţii despre cea mai ieftină ofertă pentru consumul tău de servicii de voce și acces la internet.

Accesează www.netograf.ro, la secțiunea Statistici. Aici vei putea găsi valorile medii ale parametrilor tehnici de calitate oferiți de un anumit furnizor. Valorile afișate sunt calculate pe baza testelor efectuate de utilizatori și a ofertelor introduse de furnizori.

2) În ceea ce privește serviciile de comunicații interpersonale care nu sunt bazate pe numere, având în vedere că, de regulă, nu există perioade contractuale minime, dinamica ofertelor este și mai mare. Te sfătuim totuși ca, înainte de a alege un serviciu de mesagerie, poștă electronică sau VoIP, să ai în vedere:

– condițiile de utilizare disponibile în aplicație sau pe pagina de internet a furnizorului (pe care te sfătuim să le citești cu atenție);

– datele cu caracter personal pe care le furnizezi înainte de prestarea serviciului sau care vor fi colectate în contextul furnizării serviciului;

– măsurile de securitate a datelor și de protecție a datelor personale pe care se angajează să le ia furnizorul;

– ce setări sunt disponibile utilizatorilor pentru limitarea vizibilității unor date cu caracter personal (de exemplu, opțiuni de criptare a conversațiilor din mesagerie) și ce permisiuni te obligă să oferi la instalarea și utilizarea unei aplicații;

– ce capacitate de stocare are căsuța de e-mail și dacă sunt oferite servicii pentru păstrarea unor copii de siguranță (back-up);

– dacă se oferă sau nu accesul la serviciile de urgență.