După ce ai analizat mai multe oferte și te-ai hotărât asupra serviciilor oferite de un furnizor sau dacă te contactează un furnizor pentru a-ți prezenta o (nouă) ofertă, înaintea încheierii contractului, trebuie să primești informații detaliate, corecte, inteligibile și relevante pentru serviciile de comunicații electronice de care urmează să beneficiezi.
Te sfătuim să nu accepți oferta dacă ai neclarități. Poți să analizezi toate detaliile ofertei primite, să ceri lămuriri sau un răgaz pentru a te mai gândi, dacă este cazul, și abia apoi să îți exprimi consimțământul în vederea încheierii contractului chiar și într-o altă zi.
Ca element de noutate, legea prevede și obligația furnizorului de a-ți transmite detaliile ofertei sub forma unui set minim de informații pe un suport durabil (de exemplu, prin e-mail) sau, în cazul în care furnizarea pe un suport durabil nu este fezabilă, într-un document care poate fi deschis, vizualizat și descărcat cu ușurință. Atenție! Este important să citești acest document și să îl descarci, pentru consultare ulterioară și reproducere fidelă.
Pentru contractele încheiate prin mijloace de comunicare la distanță și în afara spațiilor comerciale sunt obligații suplimentare de informare.
Observație! Reglementările nu se referă și la microîntreprinderile care furnizează exclusiv servicii de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere și nici furnizorilor de servicii de transmisie utilizate pentru furnizarea de servicii între dispozitive.
În cazul serviciilor de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere (de exemplu, mesagerie, e-mail sau VoIP), anterior descărcării aplicației/instalării programului sau utilizării serviciului, te sfătuim să cauți în aplicație și/sau pe pagina de internet a furnizorului termenii și condițiile de furnizare a serviciului. O parte dintre informațiile minime menționate nu sunt aplicabile și acestor servicii, cu atât mai mult cât nu există tarife, nu se încheie un contract și poți oricând să renunți la a utiliza serviciul. Atenție! Trebuie să fii informat cu privire la datele cu caracter personal pe care le furnizezi înainte de prestarea serviciului sau colectate în contextul furnizării serviciului.
Un alt element de noutate este protecția utilizatorilor finali microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizații non-profit care beneficiază de aceleași drepturi ca și consumatorii, în măsura în care nu au convenit în mod explicit să renunțe în tot sau în parte la aplicarea drepturilor privind informarea precontractuală în cazul contractelor pe care le încheie pentru furnizarea serviciilor de comunicații electronice. Atenție! Le recomandăm reprezentanților acestor persoane să nu renunțe la aceste drepturi, fiind esențiale pentru a realiza o alegere informată a serviciilor de comunicații electronice și de a beneficia de o protecție sporită în relația cu furnizorii.
Set minim de informații:
a) datele de identificare a furnizorului, inclusiv datele de contact complete;
b) descrierea principalelor caracteristici ale serviciului sau ale pachetului de servicii ori de servicii și echipamente terminale;
Descrierea serviciilor va conține cel puțin:
* informații privind calitatea serviciului furnizat, astfel:
– parametrii de calitate specifici asigurați și informații privind eventualele niveluri minime de calitate a serviciului, în măsura în care acestea sunt oferite; în cazul în care nu se oferă niveluri minime de calitate a serviciului se face o declarație în acest sens;
– în cazul serviciilor de acces la internet, se vor preciza parametrii de calitate; în plus, în măsura în care sunt oferite, se vor indica nivelurile minime pentru parametri precum întârzierea de transfer al pachetelor de date, variația întârzierii de transfer al pachetelor de date și pierderea pachetelor de date;
– în cazul serviciilor de comunicații interpersonale destinate publicului, dacă furnizorul exercită controlul asupra cel puțin a unor elemente ale rețelei sau are un acord privind nivelul serviciilor în acest sens cu întreprinderile care furnizează acces la rețea, informațiile privind nivelurile minime de calitate, dacă sunt oferite, se vor referi cel puțin la timpul necesar pentru conectarea apelului, probabilitatea de eșec în conectarea apelului și întârzieri în semnalizarea apelului.
* informații privind orice condiții, inclusiv taxe, impuse de furnizor privind utilizarea echipamentului terminal furnizat;
* în cazul serviciilor de comunicații interpersonale destinate publicului bazate pe numere, informații privind:
– orice limitări privind accesul la serviciile de urgență sau la informația de localizare a apelantului din motive de nefezabilitate din punct de vedere tehnic, în măsura în care serviciile respective permit utilizatorilor finali să efectueze apeluri către un număr din cadrul unui plan de numerotație național sau internațional;
– drepturile utilizatorului final privind înscrierea datelor sale cu caracter personal într-o listă a abonaților telefonici și tipurile de date.
c) contravaloarea planului tarifar, cu toate taxele incluse, tipurile de servicii oferite, inclusiv, după caz, volumele de comunicații incluse pe perioada de facturare ‒ numărul de minute, numărul de SMS-uri, creditul sau traficul de date inclus ‒, precum și condițiile de utilizare a acestora, iar, dacă este cazul, opțiunea/opțiunile aplicată/aplicate și contravaloarea acestora, precum și tarifele pentru apeluri și pentru minutele ori traficul de date suplimentar; tarifele pentru activarea serviciului de comunicații electronice și/sau tariful de conectare sau instalare, cu toate taxele incluse, dacă este cazul; în cazul pachetelor de servicii, prețul fiecărui produs contractat împreună cu serviciul, tarifele și modul de aplicare a acestora în cazul în care acestea sunt comercializate și separat;
În completarea informațiilor referitoare la tarife, pentru serviciile de comunicații electronice cărora le sunt aplicabile, se vor preciza și următoarele detalii:
- tarifele pentru depășirea resurselor incluse în abonament/opțiune și/sau a traficului, precum și modalitatea de tarifare a acestora; în cazul în care abonamentul/opțiunea nu include niciun fel de resurse sau trafic, tarifele pentru minute/SMS-uri/MMS-uri/apeluri video și/sau tariful pe unitate minimă de tarifare;
- în cazul planurilor tarifare dedicate, tarifele preferențiale pentru resursele respective, cu precizarea, în cazul abonamentului/creditului care include minute internaționale, a zonei/țării și/sau a rețelei/tipului de rețea unde pot fi utilizate;
- posibilitatea de a reporta orice volum neutilizat din perioada de facturare precedentă la următoarea perioadă de facturare, în cazul în care această opțiune este inclusă în contract;
- orice alte tarife percepute pe parcursul unei perioade de facturare/de valabilitate a creditului (de exemplu, tarifele pentru închiriere de echipamente), dacă este cazul;
- facilități pentru a garanta transparența facturării și pentru a monitoriza nivelul consumului;
- informații tarifare cu privire la orice numere sau servicii care fac obiectul unor condiții tarifare speciale și informația că, pentru unele categorii de numere se pot aplica tarife mai mari decât în mod obişnuit (de exemplu, numere cu tarif special);
- detalii și condiții, inclusiv taxe, pentru orice serviciu postvânzare, servicii de asistență tehnică și asistență pentru clienți;
- mijloacele prin care se pot obține informații actualizate privind toate tarifele și taxele de întreținere aplicabile.
d) orice taxe legate de trecerea de la un furnizor la altul și mecanismele de despăgubire și rambursare pentru întârziere sau abuz în legătură cu schimbarea furnizorului și pentru nerespectarea programărilor stabilite pentru servicii ori pentru instalare, precum și informații despre procedurile respective;
e) acolo unde este cazul, existența și condițiile aferente avansurilor sau altor garanții financiare care trebuie să le plătești, la cererea furnizorului;
f) acolo unde este cazul, toate costurile suplimentare de transport, de livrare sau taxele poștale sau, în cazul în care acestea nu pot fi calculate în avans în mod rezonabil, menționarea faptului că aceste costuri suplimentare ar putea fi suportate de către tine, inclusiv perioada de valabilitate a ofertei sau a prețurilor;
g) în plus față de o mențiune a existenței garanției legale de conformitate pentru bunuri, conținutul digital și serviciile digitale, existența și condițiile privind serviciile postvânzare și garanțiile comerciale, după caz;
h) după caz, modalitățile de plată, livrare și executare, data până la care furnizorul de comunicații electronice se angajează să livreze echipamentele terminale sau să presteze serviciile;
i) durata contractului, inclusiv, dacă este cazul, perioada contractuală inițială, condițiile privind suspendarea și reconectarea serviciilor, condițiile de încetare a contractului, inclusiv cele privind denunțarea unilaterală înainte de expirarea perioadei contractuale inițiale, precum și penalitățile aplicabile, dacă este cazul;
Se vor preciza următoarele informații privind durata contractului:
– condițiile, inclusiv termenul de exercitare a dreptului de rambursare, la cerere, orice credit restant în cazul portării numărului aferent unei cartele
– orice tarife datorate în cazul rezilierii anticipate a contractului, inclusiv informații privind deblocarea echipamentelor terminale și orice recuperare a costurilor în ceea ce privește echipamentul terminal;
– în cazul pachetelor de servicii, informații privind condițiile de încetare a pachetului sau a elementelor acestuia.
j) orice mecanisme de despăgubire și rambursare care se aplică în cazul în care nu sunt respectate nivelurile de calitate a serviciului prevăzute în contract sau în cazul în care furnizorul nu reacționează corespunzător la un incident de securitate, o amenințare sau o vulnerabilitate;
k) tipul și categoriile de măsuri care ar putea fi luate de către furnizor ca răspuns la incidentele sau amenințările în materie de securitate sau la vulnerabilități;
l) datele de contact unde se pot trimite eventualele reclamații, în cazul în care acestea sunt diferite față de datele furnizate la lit. a), precum și politica de soluționare a reclamațiilor;
m) dacă este cazul, mijloacele de inițiere a procedurilor de soluționare a litigiilor prin intermediul unei entități de soluționare alternativă a litigiilor stabilită la nivel național;
n) informații privind datele cu caracter personal furnizate de tine înainte de prestarea serviciului sau colectate în contextul furnizării serviciului;
(o) acolo unde este cazul, funcționalitatea, inclusiv măsurile tehnice de protecție aplicabile, a bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale;
(p) acolo unde este cazul, orice compatibilitate și interoperabilitate relevante ale bunurilor cu elemente digitale, ale conținutului digital și ale serviciilor digitale de care comerciantul are cunoștință sau se poate presupune în mod rezonabil că are cunoștință.
ANCOM poate lua măsuri dacă nu ai primit (toate) informațiile precontractuale!
Vezi cum ne poţi transmite o sesizare. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!