Atunci când călătorești în afara României, pe lângă servicii de telefonie și mesaje scrise scurte (SMS), prin intermediul telefonului mobil sau printr-un stick conectat la laptop poți trimite și poți primi mesaje multimedia, apeluri video, e-mailuri sau poți naviga pe internet.
Tarifele pentru serviciul de roaming în statele din afara Spațiul Economic European (SEE) nu sunt reglementate. Numai tarifele pentru serviciul de roaming în Spațiul Economic European (SEE) sunt reglementate la nivel european pe principiul Roam like at home.
Astfel, în limita unei utilizări rezonabile, datele (MB/GB) consumate în roaming în UE/SEE ți se scad din datele (MB/GB) disponibile la nivel național incluse în planul tarifar, fără a ți se mai percepe și alte costuri. Totuși, există o limită de consum rezonabil al datelor în roaming în UE/SEE, într-o perioadă de facturare, după depășirea căreia să ți se poată aplica o suprataxă. Găsești detalii în secțiunea dedicată Roam like at home.
În afara SEE, furnizorii au mai multe oferte comerciale referitoare la serviciul de roaming, cu prețuri diferite, și există adesea oferte speciale pentru perioadele de vacanță. Întreabă-ți furnizorul ce costuri presupune activarea acestui serviciu. În funcție de frecvența și durata utilizării acestui serviciu atunci când călătorești, analizează diferite oferte și alege planul tarifar care ți se potrivește cel mai bine.
Verifică toate tarifele aplicabile serviciilor de date în roaming:
- valoarea abonamentului/extraopțiunii pentru care ai optat;
- tariful de conectare (dacă există);
- volumul de date inclus în abonament/extraopțiune;
- tarifele aplicabile în cazul depășirii volumului de date inclus în abonament/extraopțiune și modul de contorizare a traficului (de exemplu, taxare la 1 MB, la 10 KB etc.)
Pentru a evita înregistrarea unui cost suplimentar mare provenit din utilizarea serviciului de acces la internet în roaming, furnizorul tău are obligația să îți pună la dispoziție cel puțin un plafon.
Dacă nu ai ales un astfel de plafon ți se aplică unul implicit, în valoare de 50 de Euro, fără TVA, pentru consumul tău cumulat de date (MB/GB) în roaming internațional într-o perioadă de facturare (de regulă o lună sau 30 de zile).
Astfel, atunci când te afli în roaming în orice stat, furnizorul tău are obligația să îți transmită următoarele notificări:
a) când consumul cumulat de date (MB/GB) în roaming internațional în perioada de facturare aplicabilă a atins 80% din plafon (de exemplu, când ai ajuns la 40 Euro, fără TVA, în cazul plafonului implicit de 50 Euro, fără TVA);
b) când plafonul ar urma să fie depășit, indicându-ți procedura pe care trebuie să o urmezi în scopul de a îți da acordul pentru continuarea furnizării datelor (MB/GB) în roaming internațional, precum și tarifele aplicabile în acest sens.
c) dacă ai ales să continui utilizarea serviciilor, la atingerea a 100 de euro (fără TVA) într-o perioadă lunară de facturare.
După transmiterea celei de-a doua sau de-a treia notificări, furnizorul are obligația să sisteze imediat furnizarea și facturarea datelor (MB/GB) în roaming internațional dacă nu are acordul tău expres pentru continuarea sau reluarea prestării acestora.
Dacă ai ales cumva să nu mai primești notificările corespunzătoare plafonului de date în roaming să știi că ai dreptul să revii asupra acestei decizii, în orice moment și în mod gratuit, caz în care furnizorul tău are obligația, în termen de o zi lucrătoare de la primirea cererii, să reia transmiterea notificărilor.
Plafonul de date în roaming internațional ar putea să nu se aplice în unele state din afara UE/SEE, din motive obiective, cum ar fi imposibilitatea furnizorului să monitorizeze în timp real utilizarea serviciilor. Furnizorul tău are obligația să te informeze, în mod gratuit, prin intermediul unui SMS atunci când călătorești în asemenea state despre faptul că pe teritoriul acestora nu este disponibil plafonul de date.
Ce, cum și unde reclami
Dacă ai o nemulțumire legată de furnizarea și facturarea serviciului de acces la internet în roaming international trebuie să te adresezi mai întâi furnizorului.
Dacă acesta nu a rezolvat aspectul semnalat te poți adresa ANCOM, urmând pașii descriși aici.