Pentru a diminua pierderile în cazul în care pierzi sau îți este furat telefonul, ia-ți câteva măsuri de siguranță:
- Nu folosi PIN-ul implicit! Personalizează-l și nu-l comunica nimănui!
- Dacă setările terminalului îți permit, setează o parolă și pentru ecran.
- Dacă ai un smartphone, instalează-ți o aplicație de localizare a terminalului, în funcție de sistemul de operare folosit. De exemplu, pentru iPhone, cea mai cunoscută aplicație se numește Find My iPhone, pentru terminalele BlackBerry există BlackBerry Protect, pentru sistemul de operare Android, aplicația Android Device Manager, la care se asociază un cont Google, iar pentru Windows Phone, aplicația Find My Phone, dacă a fost configurat și un cont Microsoft.
- Salvează-ți periodic contactele din telefon sau alte date importante pe un alt dispozitiv sau online. Este posibil ca și furnizorul tău să-ți ofere un serviciu/o aplicație pentru acest lucru. De asemenea, există aplicații pentru accesul la distanță care îți permit să ștergi informațiile stocate în telefon (cum ar fi fotografiile, lista de contacte etc.).
- Păstrează documentele de achiziție ale telefonului pentru a ști modelul acestuia și seria IMEI și pentru a putea dovedi că ești proprietarul telefonului.
* seria IMEI (International Mobile Equipment Identity) este un cod unic de identificare a echipamentului, format din 15 cifre, pe care îl poți afla dacă te uiți în interiorul telefonului după ce ai scos bateria sau, pentru anumite modele, dacă formezi de pe telefonul tău numărul *#06#.
- Poți opta pentru servicii de asigurare a telefonului. Unele tipuri de asigurări acoperă și situațiile în care îți este furat echipamentul asigurat.
Ce faci dacă ai pierdut/ți-a fost furat telefonul?
- Anunță-ți cât mai repede operatorul de telefonie și solicită suspendarea temporară a abonamentului sau a cartelei prepay. În acest mod, de la numărul tău nu vor mai putea fi inițiate apeluri, transmise SMS-uri sau transferate date, dar vei putea fi apelat și vei putea primi mesaje.
Ca să poți solicita suspendarea trebuie:
- să fii titularul contractului de abonament sau reprezentantul societății în relația cu operatorul de telefonie;
- să cunoști niște date despre numărul cartelei, creditul existent, data ultimei reîncărcări, numere apelate etc., dacă ești utilizator de cartelă prepay.
2. În cazul fericit în care îți recuperezi imediat telefonul și cartela, poți solicita reconectarea cartelei (te identifici cu aceleași date).
3. Du-te la un centru al operatorului de telefonie și solicită înlocuirea cartelei suspendate. Vei obține o altă cartelă cu același număr, dar este posibil să ți se solicite și plata unei taxe de schimbare a cartelei.
4. Verifică în contractul încheiat cu operatorul dacă trebuie să plătești abonamentul pentru perioada în care nu ai putut folosi numărul de telefon, respectiv dacă creditul cartelei/extraopțiunile activate sunt disponibile pe noua cartelă.
5. În cazul furtului, adresează o plângere organelor de poliție din zona în care s-a produs fapta. Este indicat să ai actele de achiziție a terminalului din care să reiasă IMEI-ul.