Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri

Cartela preplătită

Cartela preplătită are avantajul că îţi permite să controlezi mai bine cât plăteşti pentru serviciile de voce și date mobile. De asemenea, ofertele sunt mai dinamice şi poţi alege cu uşurință oferta adaptată nevoilor tale.

Utilizarea unei cartele preplătite se face în baza unui contract cu furnizorul care îți oferă serviciile, chiar dacă nu semnezi sau nu îți dai acordul formal pe vreun document. În acest caz, contractul este format din planul tarifar (oferta), de care beneficiezi când cumperi cartela, și Termenii şi condiţiile generale pentru utilizarea serviciilor preplătite, ambele disponibile pe site-urile şi în magazinele/reprezentanțele furnizorilor. Faptul că ți-ai activat cartela şi utilizezi serviciul presupune acordul tău implicit cu oferta şi condiţiile generale de furnizare a serviciului.

La momentul achiziționării cartelei, trebuie să primești condițiile generale privind furnizarea respectivelor servicii, în scris, pe hârtie sau pe un alt suport durabil, într-un format vizibil și ușor de citit, iar culoarea de fond trebuie să fie în contrast cu cea a fontului utilizat.

Termenii și condițiile generale trebuie să includă cel puțin următoarele informații:

  • denumirea, adresa și informațiile de contact ale furnizorului de servicii de comunicații electronice destinate publicului;
  • planul tarifar standard și tarifele aferente acestuia, care se activează implicit la prima utilizare, precum și informații privind bonusurile incluse la prima utilizare (de exemplu, volumul traficului de voce/date inclus inițial), alături de tariful standard pentru traficul înregistrat în cazul depășirii traficului inclus inițial, dacă este cazul;
  • perioada de valabilitate a creditului inițial, dacă este cazul;
  • modalitățile de reînnoire a creditului și efectele reînnoirii acestuia asupra valabilității cartelei;
  • perioada de valabilitate/grație a cartelei preplătite;
  • totalitatea documentelor și informațiilor care alcătuiesc contractul, precum și modalitatea de obținere a celor care nu ți-au fost puse încă la dispoziție. Celelalte informații precontractuale trebuie să fie disponibile într-un document care poate fi deschis, vizualizat și descărcat cu ușurință, despre care furnizorul te va informa unde îl găsești. Este important să consulți acest document, să îl descarci și să îl păstrezi, pentru a-l putea accesa în caz de nevoie.

Pentru o utilizare optimă a cartelei preplătite îți recomandăm să fii atent/ă în special la:

  • faptul că îți poți consuma creditul acumulat pe cartelă sau beneficiile din extraopţiunile activate numai dacă te afli în perioada de valabilitate/activitate a cartelei. Este vorba despre perioada activă a creditului, care se calculează din data activării cartelei și până la data limită stabilită de furnizor prin oferta comercială.
  • reîncărcarea periodică a cartelei și, eventual, activarea unei opțiuni care îți oferă beneficii suplimentare. Este neplăcut să-ți pierzi numărul de telefon din cauza nerespectării termenelor de reîncărcare prevăzute de furnizori.
  • expirarea perioadei de valabilitate a cartelei. După perioada în care cartela este activă, când îți poți folosi creditul/beneficiile incluse în opțiunea activată, furnizorii oferă, de regulă, o perioadă de grație, care începe în ziua următoare expirării perioadei de valabilitate și pe parcursul căreia poți fi apelat/ă și poți apela doar anumite numere gratuite. Această perioadă variază în funcție de furnizor și ofertele disponibile. În situația în care nu efectuezi o reîncărcare înainte de expirarea perioadei de grație, accesul la servicii va fi complet restricționat, iar cartela nu va mai putea fi utilizată. Numărul tău de telefon va putea fi alocat altui abonat, cu respectarea perioadei de carantină de 60 de zile, potrivit legii. Este posibil ca în roaming să nu poți folosi deloc serviciile în perioada de grație.
  • planurile tarifare oferite de furnizor, precum și promoțiile valabile. Pe lângă planurile tarifare standard, în anumite perioade, furnizorii pot lansa, în funcție de politica comercială, promoții la anumite opțiuni cu resurse naționale. În cazul utilizării serviciilor în roaming, este util să alegi reîncărcarea cu beneficii incluse în zona pe care o vei vizita sau direct cu credit, verificând în avans tarifele percepute de către furnizorul tău.
  • modalitățile de reînnoire a creditului cartelei sau a opțiunilor recurente: în funcție de furnizorul ales, reînnoirea se poate face online, prin încărcare cu credit în magazinele furnizorilor, printr-un cod de reîncărcare, prin transfer de credit etc.
  • termenul de activare/reactivare a unei opțiuni. Activarea opțiunilor se poate face automat sau ca urmare a unor demersuri pe care trebuie să le faci tu. Nu utiliza serviciile până nu ai primit confirmarea activării opțiunii. În caz contrar îți vei consuma resurse din credit înainte de a fi activată opțiunea și va fi nevoie să suplimentezi creditul pentru activarea acesteia.

De reținut!

  • Legislația din domeniul comunicațiilor electronice nu stabilește condițiile concrete de furnizare a serviciilor preplătite și nici nu abilitează ANCOM să intervină în modul în care furnizorii își stabilesc ofertele comerciale. Metodele de reîncărcare a cartelelor preplătite, perioada de valabilitate/de grație a cartelei sau condițiile de activare și reactivare a opțiunilor sau a planurilor tarifare sunt stabilite de fiecare furnizor, în funcție de politica sa comercială.
  • Migrarea/transferul numerelor de telefon de la cartelă reîncărcabilă la abonament sau invers ține, de asemenea, de politica comercială a fiecărui furnizor, care poate stabili dacă și în ce condiții acceptă astfel de cereri din partea clienților lui.

Ce, cum şi unde reclami

În cazul în care întâmpini probleme la folosirea unei cartele preplătite trebuie să te adresezi, în primul rând, furnizorului tău. Dacă Termenii și condițiile generale pentru utilizarea serviciilor preplătite nu conțin informații esențiale sau dacă acestea sunt neclare, te poți adresa ANCOM aici!

Dacă esți consumator (persoană fizică) și vrei să reclami nerespectarea, de către un furnizor, a termenilor și condițiilor proprii de furnizare a serviciilor preplătite, te poţi adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor!