Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri

Rolul ANCOM în calitate de coordonator al serviciilor digitale

Pentru implementarea Regulamentului european privind serviciile digitale la nivel național, ANCOM a fost desemnată prin lege coordonator al serviciilor digitale în România. Rolul Autorității este de a coordona aplicarea Regulamentului privind serviciile digitale la nivel național, fiind responsabilă cu supravegherea și asigurarea respectării acestor prevederi legale în România. ANCOM este totodată punct de contact în relația cu Comisia Europeană și cu ceilalți coordonatori ai serviciilor digitale desemnați conform Regulamentului.

Odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 50/2024, ANCOM a devenit coordonator al serviciilor digitale, fiind autoritatea responsabilă de toate aspectele legate de supravegherea și de asigurarea respectării Regulamentului privind serviciile digitale. Astfel, ANCOM elaborează legislația secundară și este punct de contact unic în ceea ce privește raportarea unor date și/sau informații către Comisia Europeană și/sau către coordonatorii serviciilor digitale din celelalte state membre ale Uniunii Europene.

Tot în calitate de coordonator, ANCOM este membru al Comitetului European pentru servicii digitale – organism consultativ independent format din coordonatorii pentru serviciile digitale din statele membre UE -, care sprijină efectuarea investigațiilor comune, emite avize și recomandări și promovează elaborarea și punerea în aplicare a orientărilor privitoare la subiectele abordate de Regulamentul privind servicile digitale.

Pe plan național, Autoritatea colaborează cu autoritățile sau instituțiile publice (autorități relevante) ce dispun măsuri în acord cu legislația națională, stabilind canale de comunicare prin care se asigură schimbul de date și/sau informații rezultate pentru și din aplicarea Regulamentului privind servicile digitale.

ANCOM are competența de a supraveghea și a asigura respectarea Regulamentului privind servicile digitale de către furnizorii de servicii intermediare din România.

Serviciile intermediare sunt anumite servicii ale societății informaționale, prestate în mod normal în schimbul unei remunerații, la distanță, prin mijloace electronice și la solicitarea individuală a beneficiarului serviciului, cum ar fi serviciile de simplă transmitere, stocare în cache sau găzduire.

Pe pagina https://infocentru.ancom.ro/servicii-intermediare sunt prezentate principalele categorii de obligații ale furnizorilor de servicii intermediare.

În raport cu destinatarii acestor servicii, furnizorii trebuie să îndeplinească o serie de obligații generale, precum:

  • desemnarea unui punct unic de contact și a unui reprezentant legal pentru comunicarea cu aceștia;
  • publicarea termenilor și condițiilor de utilizare a serviciilor într-un limbaj clar, simplu, inteligibil, accesibil, care să includă politicile, procedurile, măsurile și instrumentele utilizate în scopul moderării conținutului, precum și regulamentul de procedură al sistemului intern de soluționare a plângerilor;
  • punerea la dispoziția publicului, cel puțin o dată pe an, a unor rapoarte clare și ușor de înțeles cu privire la orice moderare a conținutului pe care au efectuat-o în perioada relevantă.

În cazul în care destinatarul unui serviciu intermediar cu domiciliul sau sediul în România, consideră că furnizorul acelui serviciu nu își îndeplinește obligațiile conform Regulamentului privind serviciile digitale, are dreptul de a depune o plângere către ANCOM, în nume propriu sau prin reprezentant. Plângerea poate fi depusă și de către un organism, organizație sau asociație mandatată de destinatar să-i exercite drepturile. În cazul în care plângerea privește o presupusă încălcare a Regulamentului privind serviciile digitale de către un furnizor de servicii intermediare stabilit în alt stat membru UE, ANCOM transmite plângerea coordonatorului din respectivul stat membru.

Procedura de soluționare a plângerilor este disponibilă aici https://www.ancom.ro/legislatie_7090 iar utilizatorii pot urma pașii de aici https://infocentru.ancom.ro/depunerea-unei-plangeri-la-ancom/.

În calitatea sa de coordinator al serviciilor digitale, ANCOM acordă, la cerere, statutul de notificator de încredere oricărei entități stabilite în România care îndeplinește, în mod cumulativ, condițiile prevăzute în Regulamentul privind serviciile digitale. Aceste entități trebuie să aibă cunoștințe de specialitate și competențe specifice în detectarea, identificarea și notificarea conținutului ilegal, să fie independente financiar de orice furnizor de platforme online și să transmită notificările cu diligență, acuratețe și obiectivitate.

Notificatorii de încredere ar trebui să publice, cel puțin o dată pe an, rapoarte ușor de înțeles și detaliate privind numărul de notificări clasificate în funcție de furnizorul de servicii de găzduire, tipul de conținut care se presupune a fi ilegal și măsurile luate de fiecare furnizor.

Statutul de notificator de încredere se acordă în conformitate cu prevederile Deciziei ANCOM nr. 336/2024, document disponibil la adresa https://www.ancom.ro/legislatie_7090.

Organismele de soluționare extrajudiciară a litigiilor sunt organisme independente care dispun de mijloacele și cunoștințele necesare pentru a evalua chestiunile legate de unul sau mai multe domenii specifice ale conținutului ilegal sau în ceea ce privește aplicarea și asigurarea respectării condițiilor generale de utilizare ale uneia sau mai multor tipuri de platforme online.

ANCOM, în calitate de coordonator al serviciilor digitale certifică aceste organisme, în condițiile stabilite de Regulamentul privind serviciile digitale. Aceste organisme trebuie să dovedească imparțialitate și independență, inclusiv financiară, față de furnizorii de platforme online și de destinatarii acestor servicii, să dispună de cunoștințele necesare în ceea ce privește chestiunile apărute în unul sau mai multe domenii ale conținutului ilegal sau în ceea ce privește aplicarea sau asigurarea respectării condițiilor generale de utilizare ale uneia sau mai multor tipuri de platforme online, contribuind astfel la soluționarea unui litigiu.

Organismele certificate de ANCOM ar trebui să raporteze anual cel puțin numărul de litigii pe care le-au primit, informațiile cu privire la rezultatele litigiilor respective, durata medie de soluționare a acestora și eventualele deficiențe sau dificultăți întâmpinate.

Certificarea are loc conform Deciziei ANCOM nr. 337/2024, document disponibil la https://www.ancom.ro/legislatie_7090.

Important!

ANCOM nu poate să se pronunțe asupra legalității sau ilegalității unui conținut publicat ce nu intră în sfera sa de competență. Autoritățile sau instituțiile publice care au atribuții cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate, denumite autorități relevante, au posibilitatea de a emite ordine împotriva conținutului ilegal sau ordine de furnizare informații, în acord cu art. 9 și 10 din Regulamentul pentru servicii digitale.

Ordinele pot fi emise și de către autoritățile judiciare în cadrul acțiunilor, activităților ori procedurilor desfășurate de acestea potrivit competențelor legale conferite.

Altfel spus, autoritățile care au competențe în mediul offline într-un anumit domeniu, au aceleași competențe și în mediul online. Ca atare, autoritățile pot lua măsuri împotriva conținutului ilegal în mediul online în funcție de domeniul pe care îl gestionează.