a) solicitarea de a furniza o dovadă privind reședința obișnuită sau existența unor legături stabile cu România
Furnizorul tău poate să îți solicite o dovadă privind reședința obișnuită sau existența unor legături stabile cu România. Ți se poate solicita o astfel de dovadă inclusiv dacă ești client de cartelă preplătită, cu excepția situației descrise la secțiunea 10 lit. b).
Legături stabile cu România are orice persoană, indiferent de cetățenie, care se află pe teritoriul României, de exemplu, în vederea exercitării unei activități independente, executării unui contract de muncă (inclusiv lucrători transfrontalieri sau detașați în România), participării la programe de studii, etc.
Furnizorii nu îți pot refuza achiziționarea unui plan tarifar pe unicul motiv că nu ai prezentat, la cerere, o dovadă privind reședința obișnuită sau existența unor legături stabile cu România.
Totuși, dacă utilizezi serviciile preponderent în roaming, furnizorul îți poate solicita să îi prezinți o dovadă privind reședința obișnuită sau existența unor legături stabile cu România, în lipsa căreia îți poate aplica suprataxe pentru consumul în roaming în UE/SEE, în plus față de tarifele naționale. Suprataxele ți se aplică imediat după expirarea termenului până la care ar fi trebuit să transmiți dovada anterior precizată.
b) monitorizarea consumului de servicii mobile (apeluri, SMS-uri și date) și a prezenței (conectarea la rețea) la nivel național, respectiv în roaming în UE/SEE în scopul de a stabili care dintre acestea are preponderență.
Perioada în care furnizorul tău îți poate monitoriza acești 2 indicatori obiectivi – consumul de servicii mobile (apeluri, SMS-uri și date), respectiv prezența (conectarea la rețea) – nu poate fi mai mică de 4 luni.
Furnizorul tău va stabili care servicii mobile (apeluri, SMS-uri, date) ți le va monitoriza, doar pentru acestea putând aplica măsurile descrise în continuare.
Orice zi în care te-ai conectat în România la rețeaua furnizorului tău va fi considerată o zi de prezență la nivel național. Pentru scopul politicii utilizării rezonabile, consumul de servicii mobile și prezența (conectarea la rețea) în roaming în afara UE/SEE se asimilează cu cele la nivel național.
Furnizorul tău poate să înceapă o nouă perioadă de monitorizare în fiecare zi, nefiind obligatoriu să aștepte încheierea unei perioade de monitorizare pentru a începe una nouă.
Furnizorul tău NU monitorizează conținutul pe care îl transmiți sau primești prin intermediul serviciilor mobile.
Dacă, într-o perioadă de monitorizare de cel puțin 4 luni, înregistrezi, pe o anumită cartelă SIM, în mod cumulativ, atât consum de servicii mobile, cât și prezență (conectare la rețea) preponderente în roaming în UE/SEE față de cele înregistrate la nivel național, furnizorul tău îți va transmite o notificare și după aceea îți poate aplica suprataxe, în plus față de tarifele naționale, pentru consumul ulterior în roaming în UE/SEE.
Prin această notificare, furnizorul îți va acorda un termen, care nu poate fi mai scurt de două săptămâni, în care să îți schimbi comportamentul de utilizare.
Ca răspuns la această notificare, ai dreptul să prezinți furnizorului dovezi care să ateste că nu utilizezi serviciul de roaming în UE/SEE în alte scopuri decât pentru călătorii periodice.
Se consideră că ți-ai schimbat comportamentul de utilizare dacă, în termenul acordat de furnizor prin notificarea de mai sus, consumul de servicii mobile sau prezența înregistrate la nivel național sunt preponderente față de nivelul înregistrat în roaming în UE/SEE.
Dacă, în termenul acordat de furnizor prin notificarea de mai sus, nu ți-ai schimbat comportamentul de utilizare, atunci ți se pot aplica suprataxe, în plus față de tarifele naționale, pentru consumul în roaming în UE/SEE înregistrat încă de la momentul transmiterii notificării.
Furnizorul tău are obligația să înceteze aplicarea suprataxelor de îndată ce ți-ai schimbat comportamentul de utilizare, lucru constatat în urma monitorizării acelorași indicatori obiectivi – consumul de servicii mobile și prezența (conectarea la rețea). Perioada de monitorizare pentru scopul încetării aplicării suprataxelor nu poate fi mai mare decât cea care a determinat aplicarea lor.
Aceste reguli sunt valabile inclusiv în situația în care ai prezentat, la cererea furnizorului, o dovadă privind reședința obișnuită sau existența unor legături stabile cu România.
c) monitorizare în scopul de a stabili dacă există o perioadă lungă de inactivitate a unei cartele SIM, asociată unei utilizări preponderente sau chiar exclusive în roaming în UE/SEE;
Furnizorul tău poate monitoriza perioadele de activitate ale cartelelor SIM. ANCOM a recomandat furnizorilor ca și în acest caz perioada de monitorizare să nu fie mai mică de 4 luni.
Precizările de la lit. b), de mai sus, sunt valabile și în acest caz.
d) monitorizare în scopul de a stabili dacă ai cumpărat și utilizat succesiv în roaming în UE/SEE mai multe cartele SIM.
Dacă furnizorul constată că te afli într-o asemenea situație îți poate aplica suprataxe, în plus față de tarifele naționale, pentru consumul ulterior în roaming în UE/SEE înregistrat pe toate cartele SIM pe care le-ai achiziționat de la acesta.